
Od lipca obowiązywały będą przepisy zobowiązujące gminy do prowadzenia i ujawniania rejestrów zawieranych umów. Sprawdziliśmy, które gminy z naszego powiatu prowadzą takie rejestry obecnie.
Od władz oczekujemy sprawności w zarządzaniu oraz przejrzystości działań. Dlatego podjęliśmy decyzję o skontrolowaniu jawności wydatkowania środków publicznych w poszczególnych gminach.
W połowie lutego wystosowaliśmy zapytanie do wszystkich gmin powiatu toruńskiego z podstawowym pytaniem „Czy w Pana gminie prowadzony jest rejestr umów zawieranych przez Urząd Gminy?” oraz kilkoma pytaniami dodatkowymi.
Oczywiście zakładaliśmy, że żadna z gmin nie zechce podzielić się z nami tą tajemną wiedzą jednak mimo wszystko z wierzyliśmy, że będzie inaczej.
Termin to sprawa subiektywna…
Ustawowy termin na odpowiedź minął 3 marca. Oczywiście odpowiedzi wysyłane pocztą mogły dotrzeć po kilku dniach. 7 marca otrzymaliśmy ostatnią – o dziwo mailem.
W ustawowym terminie ustosunkowało się 6 gmin. Wspomnianym wcześniej mailem 7 marca odpowiedziała gmina Obrowo, tym samym nie wywiązała się z obowiązujących ją terminów. Wybaczamy – ktoś zapomniał wysłać maila z pismem datowanym na 3 marca.
Gmina Chełmża nie odpowiedziała na nasze zapytanie ani nie poinformowała nas o potrzebie wydłużenia terminu. Oczywiście wystosujemy skargę na bezczynność wójta.
Przejrzystość zarządzania finansami publicznymi
Zgodnie z naszym oczekiwaniem większość gmin odpowiedziała negatywnie na nasze zapytanie. Wyłącznie gmina Wielka Nieszawka okazała się liderem w klarowności prowadzenia wydatków oraz komunikacji z obywatelami.
To właśnie z gminy Wielka Nieszawka otrzymaliśmy kompletne zestawienie z lat 2019-2021.
Pozostałe gminy zasłoniły się brakiem przepisów nakładających obowiązek prowadzenia takich rejestrów. Na szczęście sytuacja zmieni się 1 lipca w związku ze zmianami na poziomie ustawowym.
Edukacja i kontrola
Prowadzenie takich rejestrów powinny być standardem w realizowaniu działań urzędów gmin. Dzięki dostępowi do informacji o wydawanych pieniądzach mieszkańcy mogą, z jednej strony zwiększyć wiedzę na temat działań gminy, z drugiej strony jest to bardzo proste narzędzie kontrolowania wydatków. Mieszkańcy mogą porównać koszty usług między gminami i zaczną myśleć o tym jak lepiej wydawać wspólne pieniądze.
Z tematem rejestru umów jeszcze do Was wrócimy!
To proszę te same pytania zadać też 1 lipca zwłaszcza gminie Chełmża
Proszę te pytania zadać gminie Zławieś Wielka. Tu to dopiero jest rozmach z wydatkami nie na to co potrzeba.
Pani Anno, niestety gmina Zławieś Wielka nie prowadzi takiego rejestru. Będzie prowadziła dopiero od 1 lipca. Postaramy się jednak pozyskać dla Państwa te dane 🙂
Dodaj komentarz