Jawność wydatków w naszych gminach – rejestry umów

Od lipca obowiązywały będą przepisy zobowiązujące gminy do prowadzenia i ujawniania rejestrów zawieranych umów. Sprawdziliśmy, które gminy z naszego powiatu prowadzą takie rejestry obecnie.

Od władz oczekujemy sprawności w zarządzaniu oraz przejrzystości działań. Dlatego podjęliśmy decyzję o skontrolowaniu jawności wydatkowania środków publicznych w poszczególnych gminach. 

W połowie lutego wystosowaliśmy zapytanie do wszystkich gmin powiatu toruńskiego z podstawowym pytaniem „Czy w Pana gminie prowadzony jest rejestr umów zawieranych przez Urząd Gminy?” oraz kilkoma pytaniami dodatkowymi. 

Oczywiście zakładaliśmy, że żadna z gmin nie zechce podzielić się z nami tą tajemną wiedzą jednak mimo wszystko z wierzyliśmy, że będzie inaczej. 

 

Termin to sprawa subiektywna…

Ustawowy termin na odpowiedź minął 3 marca. Oczywiście odpowiedzi wysyłane pocztą mogły dotrzeć po kilku dniach. 7 marca otrzymaliśmy ostatnią – o dziwo mailem. 

W ustawowym terminie ustosunkowało się 6 gmin. Wspomnianym wcześniej mailem 7 marca odpowiedziała gmina Obrowo, tym samym nie wywiązała się z obowiązujących ją terminów. Wybaczamy – ktoś zapomniał wysłać maila z pismem datowanym na 3 marca.

Gmina Chełmża nie odpowiedziała na nasze zapytanie ani nie poinformowała nas o potrzebie wydłużenia terminu. Oczywiście wystosujemy skargę na bezczynność wójta. 

 

Przejrzystość zarządzania finansami publicznymi

Zgodnie z naszym oczekiwaniem większość gmin odpowiedziała negatywnie na nasze zapytanie. Wyłącznie gmina Wielka Nieszawka okazała się liderem w klarowności prowadzenia wydatków oraz komunikacji z obywatelami. 

To właśnie z gminy Wielka Nieszawka otrzymaliśmy kompletne zestawienie z lat 2019-2021. 

Pozostałe gminy zasłoniły się brakiem przepisów nakładających obowiązek prowadzenia takich rejestrów. Na szczęście sytuacja zmieni się 1 lipca w związku ze zmianami na poziomie ustawowym. 

Edukacja i kontrola

Prowadzenie takich rejestrów powinny być standardem w realizowaniu działań urzędów gmin. Dzięki dostępowi do informacji o wydawanych pieniądzach mieszkańcy mogą, z jednej strony zwiększyć wiedzę na temat działań gminy, z drugiej strony jest to bardzo proste narzędzie kontrolowania wydatków. Mieszkańcy mogą porównać koszty usług między gminami i zaczną myśleć o tym jak lepiej wydawać wspólne pieniądze. 

 

Z tematem rejestru umów jeszcze do Was wrócimy!

3 KOMENTARZE

  1. Proszę te pytania zadać gminie Zławieś Wielka. Tu to dopiero jest rozmach z wydatkami nie na to co potrzeba.

    • Pani Anno, niestety gmina Zławieś Wielka nie prowadzi takiego rejestru. Będzie prowadziła dopiero od 1 lipca. Postaramy się jednak pozyskać dla Państwa te dane 🙂

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Editor's pick